Fredrik Nordström – The Gothenburg Man

Fredrik Nordström – The Gothenburg Man

Κεφάλαιο: Fredman & Ηχοληψία

Ποιά είναι τα άλμπουμ που σε ώθησαν να ασχοληθείς με την ηχοληψία; Πως θα μπορούσες να συγκρίνεις την αναλογική με την ψηφιακή εποχή; Ποιά εποχή προτιμάς όσο αφορά τις ηχογραφήσεις;

Fredrik: Ουάου! Ένα άλμπουμ που σίγουρα θυμάμαι και ήταν «καθοριστικό» για μένα ήταν το “Black Album” των METALLICA. Αυτό είναι ένα άλμπουμ που με ενέπνευσε να προχωρήσω πραγματικά, αν και ήδη έκανα ηχογραφήσεις εκείνη την εποχή!

Πως θα μπορούσες να συγκρίνεις την αναλογική με τη ψηφιακή εποχή στον ήχο; Ποιά από τις δύο προτιμάς όσο αφορά τις ηχογραφήσεις;

Fredrik: Ωωωωω! Αυτό είναι πολύ δύσκολο….δεν υπάρχουν μόνο καλά με τα ψηφιακά δεδομένα. Όχι! Αλλά δεν είναι και μόνο καλά με τα αναλογικά επίσης. Είναι πολύ πιο εύκολο να ηχογραφήσεις κιθάρες, ψηφιακά, για παράδειγμα. Οπότε αν θα έπρεπε να διαλέξω «αναλογικά» ή «ψηφιακά», θα διάλεγα «ψηφιακά».

Όταν έκανες όλες αυτές τις ηχογραφήσεις στις αρχές και στα μέσα της δεκαετίας του ’90, περίμενες οτι θα επηρέαζαν τη παγκόσμια μεταλλική σκηνή, μουσικά αλλά και με τις τεχνικές ηχοληψίας σου;

Fredrik: Όχι. Συνειδητοποίησα πως όταν γράψαμε το “Slaughter Of The Soul” ξαφνικά άνθρωποι από διάφορες χώρες ενδιαφερόνταν να έρθουν και να ηχογραφήσουν ένα άλμπουμ μαζί μου, κάτι που προηγουμένως δεν συνέβαινε. Εκείνον τον καιρό δούλευα πάρα πολύ, ήμουν 12 ώρες τη μέρα, 7 μέρες την εβδομάδα στο στούντιο! Τουλάχιστον!

Μετά από τόσα χρόνια στον τομέα της ηχοληψίας, τι σε εμπνέει και τί σε κρατάει σε εγρήγορση για να συνεχίσεις ως παραγωγός;

Fredrik: Το ότι μπορείς πάντα να βελτιώνεσαι….Πάντα μπορείς να κάνεις κάτι καλύτερο!

Ως παραγωγός, μπορείς να μας πεις ποιά είναι η πραγματική σου επιρροή στα συγκροτήματα; Είναι ο λόγος του παραγωγού «κανόνας» κατά τις ηχογραφήσεις ή είναι αυστηρά συμβουλευτικός;

Fredrik: Εξαρτάται από τα συγκροτήματα. Μερικά χρειάζονται πολλές συμβουλές, μερικά βοήθεια με ορισμένες διευθετήσεις κτλ….μερικά άλλα συγκροτήματα με χρησιμοποιούν ως «εργαλείο» για να φτάσουν τους στόχους τους, επειδη έχουν ήδη βρει τον ήχο τους. Αυτό κάνει και τη δουλειά «διασκεδαστική», διότι γίνεται δυναμική. Με ένα καινούριο συγκρότημα, ποτέ δεν ξέρεις τι ακριβώς θα συμβεί…

Ποιο συγκρότημα ήταν αυτό που δεν ήθελε καμία παρέμβαση από σένα και ήθελαν μόνο ότι είχαν στο μυαλό τους;

Fredrik: Το πρώτο άλμπουμ των THE HAUNTED που κάναμε. Ήξεραν τι ήθελαν. Μετά από μερικά άλμπουμ ζήτησαν τη συμβουλή μου επειδή ένιωσαν ότι ήθελαν να προχωρήσουν. Οπότε η συμβουλή μου ήταν: «μη γίνετε χαλαροί, μείνετε σκληροί!» και αυτοί απάντησαν: «άντε γ@μήσου, κουραστήκαμε να παίζουμε τόσο γρήγορα συνέχεια!!!»…Χαχαχα!

Πως σου φαίνονται τα τελευταία άλμπουμ των THE HAUNTED; Πιστεύεις οτι έχουν την ίδια ποιότητα με τα πρώτα;

Fredrik: Δεν γνωρίζω διότι δεν τα έχω ακούσει. Αυτό συμβαίνει όταν δουλεύεις με μουσική 10 ώρες τη μέρα…δεν πας σπίτι και βάζεις ένα άλμπουμ για να το απολαύσεις. Θα δω τηλεόραση ή θα κάνω κάτι άλλο. Όσο αφορά τη μουσική, ακούω μόνο στο αυτοκίνητό μου, ραδιοφωνικούς σταθμούς ποπ και ροκ.

Πότε άνοιξες τα Studio Fredman; Αληθεύει πως στην αρχή ήταν ένα πολύ μικρό στούντιο, μόνο και μόνο για να ηχογραφείς τη δική σου μουσική;

Fredrik: Αυτό είναι αλήθεια, άνοιξα το στούντιο στις αρχές του ’90, νομίζω το 1989. Ήθελα να επεκταθώ στη δεκαετία του ’90 και τότε είχαμε μία οικονομική κρίση όποτε το θυμάμαι καλά αυτό…

Πως είναι τα πράγματα αυτό τον καιρό στο στούντιο σου; Με ποια συγκροτήματα δούλεψες τελευταία;

Fredrik: Έχω δουλέψει με ένα πολύ καλό συγκρότημα. Λέγονται THE OFFERING. Το καινούριο τους άλμπουμ έχει κυκλοφορήσει οπότε αν σε ενδιαφέρουν τα «τρελά» πραγματα, να τους τσεκάρεις! Επίσης έχω δουλέψει με ένα Αυστραλέζικο συγκρότημα που παίζει «πειρατικό» metal, λέγονται LAGERSTEIN. Πρέπει να τους δεις ζωντανά! Εκπληκτική live μπάντα. Είναι καλό συγκρότημα, απίθανοι ζωντανά με το σόου που έχουν!

Hammerfall @ studiofredman

Γίνεται στο στούντιό σου ο ίδιος πανικός που γινόταν και τη δεκαετία του ’90;

Fredrik: Όχι, είναι πιο ήρεμα τώρα. Πολλά συγκροτήματα ηχογραφούν σπίτι τους. Η μουσική βιομηχανία δεν είναι η ίδια με τη δεκαετία του ’90.

Από όλους τους μουσικούς που έχεις δουλέψει, ποιός ήταν ο πιο αφοσιωμένος, σκληρά εργαζόμενος και υπάκουος και ποιός σου «έκανε τη ζωή πατίνι» με κάποιο τρόπο, είτε λόγω τεχνικών προβλημάτων είτε εξαιτίας του δύσκολου χαρακτήρα που είχε;

Fredrik: Νομίζω οι ARCHITECTS είναι η πιο σκληρά εργαζόμενη μπάντα…σίγουρα! «Με τεχνικά προβλήματα» νομίζω είναι οι BRING ME THE HORIZON.

Ποιά ήταν η πιο «έντονη» ηχογράφηση που έκανες ποτέ; Τι σε εκνευρίζει κατά τη διάρκεια μίας ηχογράφησης;

Fredrik: Δεν θυμάμαι το όνομα του συγκροτήματος. Ήταν μία ελληνική μπάντα για την ακρίβεια. Ήταν μία πολύ έντονη ηχογράφηση! Αυτό που με εκνευρίζει σε μία ηχογράφηση είναι όταν κάποιοι νομίζουν ότι μπορούν να παίξουν, αλλά δεν μπορούν! Αυτό με συγχύζει! Συνήθως αυτό ισχύει με τραγουδιστές, για να είμαι ειλικρινής. Δεν έχουν εξασκηθεί καθόλου να τραγουδούν καθαρά φωνητικά και ξεκινούν να τραγουδούν καθαρά. Τότε ρωτάω: «έχεις εξασκηθεί πιο πριν καθόλου;;;» και η απάντησή τους είναι «όχι»! Τα καθαρά φωνητικά δεν είναι το ίδιο με τα «γρυλίσματα», αυτά πρεπει να το δουλέψεις! Ξεκινούν να τραγουδάνε εκτός τόνου και χρόνου….γ@μώτο! Αυτό πραγματικά με εκνευρίζει!

Έχεις ποτέ μετανιώσει για κάποια από τις παραγωγές σου; Και τι άλλαζες σε αυτή, αν μπορούσες;

Fredrik: Πάντα υπάρχουν πράγματα που θα ήθελες να κάνεις καλύτερα. Αυτός είναι και ο λόγος που συνεχίζω και δεν γίνομαι υδραυλικός ή κατι άλλο….νομίζω ίσως κανα-δύο μίξεις που έκανα για ένα Καναδέζικο συγκρότημα που λέγεται STRIKER, διότι έχω την εντύπωση πως περισσότερο «ρόκαρα» στο στούντιο παρά έκανα μίξη. Χεχε!

Σε ποιό άλμπουμ μπορούμε να βρούμε τον καλύτερο ήχο κιθάρας που έχεις πετύχει; Ποιά πιστεύεις οτι είναι η καλύτερη παραγωγή που έχεις κάνει;

Fredrik: Χμ…νομίζω στους AT THE GATES ο ήχος της κιθάρας είναι πολύ καλός, στους THE HAUNTED επίσης! Αλλά και στο “Puritanical Euphoric Misanthropia” των DIMMU BORGIR, είχαν ένα πολύ καλό ήχο στις κιθάρες. Όσον αφορά την συνολική παραγωγή άλμπουμ, λογικά θα πω το “Death Cult Armageddon” των DIMMU BORGIR! Αυτό ήταν μια ΤΕΡΑΣΤΙΑ παραγωγή!

Πως αισθάνεσαι που είσαι μέρος της δημιουργίας του μελωδικού Death Metal ήχου; Ποια είναι η γνώμη σου για το πως ακούγεται το μελωδικό Death Metal σήμερα;

Fredrik: Νομίζω πως υπάρχουν ορισμένα συγκροτήματα όπως…..για παράδειγμα, δεν έχω ακούσει το τελευταίο άλμπουμ των NIGHTRAGE αλλά, αν πηγαίναμε 10 χρόνια πίσω και με ρωτούσαν «πως ακούγεται ο ήχος του Γκέτεμποργκ;» θα έλεγα: «ακούστε NIGHTRAGE

Αυτό είναι πολύ καλό! Ο Μάριος Ηλιόπουλος θα χαρεί πολύ να το μάθει! Ας προχωρήσουμε σε μία άλλη ερώτηση τώρα. Σε ποιό συγκρότημα της δεκαετίας του ’80 θα ήθελες να είσαι παραγωγός; Ειδικά στη metal μουσική αλλά και σε υπόλοιπα μουσικά είδη…

Fredrik: Αν μπορούσα να διαλέξω οποιοδήποτε συγκρότημα θα ήθελα να ηχογραφήσω ένα άλμπουμ των AC/DC.

Και αν έπρεπε να διαλέξεις ένα συγκρότημα Heavy Metal;

Fredrik: VAN HALEN.

Εντάξει. Έχεις ασχοληθεί με τους σύγχρονους παραγωγούς; Jens Bogren, Kurt Ballou, Matt Bayles, Brendan O’Brien, Tue Madsen; Κάποια γνώμη γι’ αυτούς;

Fredrik Nordström & Michael Amott during ARCH ENEMY’s «Black Earth» recordings. 1996

Fredrik: Χεχε…θα κρατήσω τη γνώμη μου για τον εαυτό μου! Νομίζω οτι υπάρχουν μερικοί που κάνουν πολύ καλή δουλειά! Νομίζω οτι ο Andy Sneap είναι πολύ καλός παραγωγός και θα ήθελα να τον αναφέρω. Έχω προσέξει τελευταία οτι πολλοί δουλεύουν με έτοιμες φόρμες. Για παράδειγμα, έχουν έναν έτοιμο ήχο ταμπούρου και τον χρησιμοποιούν σε όλες τις παραγωγέ, γεγονός που κάνει τη δουλειά βαρετή πιστεύω… Ποτέ δεν μου άρεσε να το κάνω αυτό! Πάντα αρχίζω από την αρχή, γιατί θέλω να δοκιμάζω καινούρια πράγματα κάθε φορά! Μερικές φορές βλέπω αυτά που είχα κάνει προηγούμενες φορές όμως ποτέ δεν χρησιμοποιώ αποθηκευμένους ήχους! Δημιουργώ νέους ήχους κάθε φορά.

Τώρα που μιλάς για «ταμπούρα», μία επιπλέον ερώτηση! Ποιά είναι η γνώμη σου για το ταμπούρο και γενικότερα για την παραγωγή του “And Justice For All” των METALLICA;

Fredrik: Γενικά, αυτό που πιστεύω πως έκανε ο Bob Rock με το συγκρότημα (σ.σ. στο “Black Album”) είναι οτι πήρε τις παραγωγές των προηγούμενων άλμπουμ και τις άκουσε προσεκτικά, ώστε να βρει τον «ήχο» του συγκροτήματος. Έκοψε όλα τα μη απαραίτητα και συγκεντρώθηκε στη μουσική για να κάνει τον ήχο τους να ακουστεί πολύ καλύτερο!

Black Metal μουσική. Αν δεν κάνω λάθος, έχει κάνει παραγωγή για ένα πολύ μικρό αριθμό συγκροτημάτων σε όλη σου την καριέρα, συμπεριλαμβανομένων των DIMMU BORGIR, OLD MAN’S CHILD και LORD BELIAL. Γιατί έχει συμβεί αυτό; Δεν σου αρέσει το συγκεκριμένο παρακλάδι της μέταλ μουσικής;

Fredrik: Χμ…όχι. Όταν εμφανίστηκε αυτό το είδος της μουσικής παλιότερα, αισθάνθηκα οτι τα συγκροτήματα είχαν τη τάση να νοιάζονται περισσότερο για μια «ωραία εμφάνιση» παρά για να παίξουν μουσική. Είπα όχι στα περισσότερα απ’ αυτά τα συγκροτήματα, μου ζητήθηκε μάλιστα δύο φορές να κάνω παραγωγή στους CRADLE OF FILTH! Την πρώτη φορά δεν είχα το χρόνο και τη δεύτερη φορά τους είπα «άκουσα την δουλεία σας και πρέπει να τη διαφοροποιήσουμε, να γίνει πιο πιασάρικη». Αυτοί είπαν «όχι, όχι, όχι, αυτό δεν πρόκειται να γίνει!» κι εγώ απάντησα «τότε ίσως δεν θα έπρεπε να κάνουμε το άλμπουμ μαζί….». Έχω ακούσει τόσα πολλά Βlack Μetal συγκροτήματα και μου φαίνονται σαν «punk-rock του Death Metal», αν καταλαβαίνεις τι εννοώ….Φυσικά αυτό είναι τελείως διαφορετικό με κάποια συγκροτήματα όπως οι DIMMU BORGIR ή οι OLD MAN’S CHILD.

Ποιά είναι η γνώμη σου για την Ελληνική Metal σκηνή; Για τα συγκροτήματα αλλά και για τους οπαδούς; Έχεις κάνει κάποια ζωντανή εμφάνιση με το συγκρότημά σου στην Ελλάδα;

Fredrik: Δεν έχω συναντήσει ποτέ τους οπαδούς της Ελληνικής Metal σκηνής. Δεν έχω παίξει εκεί ποτέ με το προσωπικό μου συγκρότημα, δυστυχώς. Αλλά νομίζω πως η Ελληνική Metal σκηνή τα πάει πολύ καλύτερα από ότι πάνε τα Ελληνικά καθέκαστα, για να είμαι ειλικρινής… (σ.σ. εννοώντας την ελληνική κοινωνία).

Κεφάλαιο: Συγκροτήματα – Ηχογραφήσεις

DREAM EVIL. Μία μπάντα που σε βοήθησε να εκφράσεις τα μουσικά σου συναισθήματα από τα τέλη του ’90. Δημιούργησες το συγκρότημα το 1999 μαζί με τον Gus G. , τον οποίο γνώρισες τυχαία κατά τη διάρκεια των διακοπών σου στην Ελλάδα. Τι συμβαίνει με τους DREAM EVIL αυτές τις μέρες; Είσαι ευχαριστημένος με την εξέλιξη της μπάντας ως τώρα;

Fredrik: Για την ακρίβεια, σκοπεύουμε να ηχογραφήσουμε έναν καινούριο δίσκο. Θα βρεθούμε το φθινώπορο και θα αρχίσουμε να γράφουμε τραγούδια. Επίσης έχουμε ένα νέο drummer στο συγκρότημα που είναι πολύ πολύ καλός, οπότε όλοι είναι πολύ εμπνευσμένοι για να «δημιουργήσουν», γεγονός που δεν συνέβαινε τα τελευταία 5 χρόνια.

Fredrik Nordström

Είσαι ευχαριστημένος με την εξέλιξη των DREAM EVIL ως τώρα;

Fredrik: Εχμ….δεν ξέρω αν έχουμε εξελιχθεί και πολύ, για να είμαι ειλικρινής. Δεν είμαι σίγουρος αν θέλουμε να εξελιχθούμε! Το συγκρότημα υπάρχει περισσότερο ως «χόμπυ».

Το πρώτο άλμπουμ που έκανες ως παραγωγός ήταν το “The Book Of Truth”, το 1993 με τους CEREMONIAL OATH. Οι Jesper Stromlad, Anders Iwers και Oscar Dronjak συμμετείχαν σ’ αυτό το συγκρότημα. Τι θυμάσαι από εκείνες τις μέρες και τα πρώτα σου βήματα ως παραγωγός;

Fredrik: Θυμάμαι που τα παιδιά ήταν στο στούντιο και έπαιζαν τόσες πολλές νότες και πράγματα που δεν καταλάβαινα τι ακριβώς γινόταν! Όταν έκανα τη μίξη του άλμπουμ κατάλαβα ότι δεν ήταν τόσο δεμένο!

Ήταν μία υπέροχη εποχή! Πολύ πραγματική και αυθεντική!

Fredrik: Ω, ναι! Ήταν η εποχή της ανταλλαγής κασσετών! Πολύ underground σκηνικά!

AT THE GATES. 1995. “Slaughter Of The Soul”. Η βίβλος του ήχου του Σουηδικού Μελωδικού Death Metal! Τι σημαίνει αυτό το άλμπουμ για σένα; ως παραγωγός αλλά και ως οπαδός της Metal μουσικής;

Fredrik: Εκείνο τον καιρό σήμαινε τόσα πολλά! Αλλά την σήμερον ημέρα, μπορεί να συναντήσεις νέους ανθρώπους που δεν έχουν καν ακουστά αυτό το άλμπουμ….κι εγώ λέω “ΟΚ!”. Αν μπεις στο «Μελωδικό Death Metal» φάσμα, νομίζω ότι το συγκεκριμένο άλμπουμ ξεχωρίζει λιγάκι συγκρινόμενο με τους DARK TRANQUILLITY και τους IN FLAMES.

Νομίζω οτι τα συγκροτήματα που μόλις ανέφερες ήταν οι πρωτοστάτες στον ήχο του Μελωδικού Death Metal! Τι μπορείς να θυμηθείς από τις ηχογραφήσεις του “Slaughter Of The Soul”; Έχεις κάποιες ιστορίες από εκείνο τον καιρό;

Fredrik: Όχι. Όχι ιδιαίτερα. Όλοι δουλεύαν πολύ σκληρά για να το κάνουν να ακούγεται σαν «μηχανή». Και εκείνον τον καιρό ηχογραφούσαμε σε ταινία, χωρίς “kick track”. Οπότε χρειαζόταν πολύ σκληρή δουλειά για να πετύχουμε αυτόν τον ήχο.

Όλες αυτές οι εισαγωγές όπως στο “Blinded By Fear” ήταν δικές σου ιδέες ή του συγκροτήματος;

Fredrik: Στη πραγματικότητα, οι εισαγωγές ήταν του συγκροτήματος. Υπήρχαν επίσης και δείγματα ταινιών ανάμεσα στα τραγούδια, τα οποία όμως έπρεπε να τα αφαιρέσουμε λόγω πνευματικών δικαιωμάτων.

Είχες αισθανθεί τότε οτι αυτό το άλμπουμ θα γινόταν «κλασσικό»;

Fredrik: Όχι αλλά το είχα δείξει σε κάποιους φίλους και όλοι είχαν πει οτι ήταν ένα πολύ καλό αλμπουμ. Ήταν απολαυστικά καλή μουσική. Όμως ποτέ δεν ξέρεις τι θα συμβεί. Αυτό είναι το χαρακτηριστικό της μουσικής….

Λοιπόν, ας μιλήσουμε για τους IN FLAMES. Ένα από τα μεγαλύτερα Metal συγκροτήματα που είχε ποτέ η Σουηδία. Έχεις δουλέψει μαζί τους από τα πρώτα βήματα της καριέρας τους. Το άλμπουμ “Lunar Strain” ήταν η πρώτη σας συνεργασία. Πρώτα από όλα, πως συγκρίνεις τη μουσική των IN FLAMES τη δεκαετία του ’90 και τη μουσική που παίζουν σήμερα; Ποιά είναι η γνώμη σου για τις τελευταίες τους δουλειές και το άλμπουμ “I, The Mask”;

Fredrik: Δεν έχω ακούσει τόσο πολύ το τελευταίο άλμπουμ. Παρόλα αυτά, δεν ακούγεται άσχημο. Νομίζω ότι είναι καλύτερο από το προηγούμενο.

Είναι σύμπτωση το γεγονός ότι η τελευταία δουλειά που κάνατε μαζί (σ.σ. το άλμπουμ “Clayman”) είναι και το τελευταίο αποδεκτό άλμπουμ από τους οπαδούς των IN FLAMES παλαιάς σχολής;

Fredrik: Όχι, δεν είναι τυχαίο! Πιστεύω οτι οι IN FLAMES πάντα προσπαθούσαν ν’ αλλάξουν. Κι εγώ τους έλεγα «παιδιά, έχετε ένα συγκεκριμένο μουσικό ύφος εδώ! Δουλέψτε πάνω σ’ αυτό! Μαζί δημιουργήσαμε αυτό το ύφος. Θα μπορούσαμε να εξελιχθούμε αλλά θα πρέπει να το κάνουμε από τα θεμέλια αυτού του μουσικού ύφους…». Ενώ ο Anders ήθελε να κάνει…δεν ξέρω…κάτι σαν «Hip-Hop»;;; Χεχεχε!

Ναι, ήθελε να προχωρήσει σε ένα πιο «Αμερικάνικο ήχο» ή κάτι τέτοιο!

Fredrik: Ναι, ακριβώς!

Νομίζω οτι αυτή είναι η μεγάλη διαφορά με τους DARK TRANQUILLITY,  ένα συγκρότημα που ποτέ δεν εγκατέλειψε τον μουσικό του χαρακτήρα, αυτόν που τους έκανε αγαπητούς στους οπαδούς παλιάς σχολής. Θα ήθελες να δουλέψεις ξανά με τους IN FLAMES;

Fredrik: Ναι….ίσως! Χεχε!  Μου έγινε αυτή η ερώτηση κι από άλλα μέλη του συγκροτήματος, εκτός από τον Anders. Εγώ και ο Anders μάλλον έχουμε κάποια διαμάχη που δεν γνωρίζω. Με είχαν ρωτήσει, αλλά δεν φαίνεται πιθανό να συμβαίνει….

IN FLAMES: “The Jester Race”. Αυτό το άλμπουμ για μένα συμπεριλαμβάνεται στα κορυφαία 3 του ήχου του Γκέτεμποργκ. Μπορείς να μας πεις κάποια πράγματα για τις ηχογραφήσεις του άλμπουμ και όλες τις αναμνήσεις που έχεις από τους IN FLAMES νεαρούς;

Fredrik: Οι αναμνήσεις από τις ηχογρφήσεις είναι οτι κάναμε ΤΑ ΠΑΝΤΑ δύο φορές! Έπρεπε να ξανακάνουμε τις κιθάρες διότι δεν «δένανε»  καλά και επίσης, όταν τελειώσαμε με το μπάσο διαπιστώσαμε οτι έπρεπε να το επανα-ηχογρηφήσουμε γιατί ούτε αυτό «έδενε»! Επίσης προσπαθήσαμε να δείξουμε στον Anders ένα διαφορετικό τρόπο να τραγουδάει, όπου όταν έφτασε στο τελευταίο δευτερόλεπτο του τελευταίου τραγουδιού είπε «ω, τώρα καταλαβαίνω τι εννοείτε, έτσι θα ήταν πολύ καλύτερα! Ας τα ξανακάνουμε όλα από την αρχή!». ΌΛΑ σε δύο εβδομάδες! Εκείνες τις εποχές είχα αναλογικά εργαλεία και μία αναλογική κονσόλα μίξης και τα είχα όλα μιξαρισμένα και έτοιμα. Αποκορύφωμα όλων λοιπόν, ήταν όταν ο γιός μου (ο οποίος ήταν 5 χρονών), ήρθε στο στούντιο και παίζοντας άλλαξε ΟΛΕΣ τις ρυθμίσεις της μίξης στην κονσόλα!

Πραγματική κακοτυχία! Πάμε στους OPETH. Έχεις κάνει παραγωγή στα καλύτερα άλμπουμ τους, από το “My Arms Your Hearse” μέχρι το “Deliverance”. Ποιά είναι η γνώμη σου για τη μουσική ιδιοφυία που ακούει στο όνομα Mikael Akerfeld;

Fredrik: Είναι υπέροχος μουσικός! Είναι φανταστικός κιθαρίστας και φανταστικός τραγουδιστής!

Σου αρέσει η αλλαγή της μουσικής κατεύθυνσης των OPETH στα τελευταία 3 άλμπουμ;

Fredrik: Δεν τα έχω ακούσει όλα για να είμαι ειλικρινής…Παλαιότερα μου άρεσαν τα σημεία οπου δεν υπήρχαν death φωνητικά, ακόμα και αν ο Mikael έχει μία από τις πιο ισχυρές brutal φωνές! Λατρεύω τα «απαλά» ακουστικά τους μέρη. Τα έκαναν τόσο καλά!

Κατά τη γνώμη μου ο Mikael έχει μία από τις καλύτερες «καθαρές» φωνές…

Fredrik: Ναι, έχει επίσης όμως μία από τις καλύτερες brutal-extreme φωνές!!

DARK TRANQUILLITY. “The Gallery”. Ονομάσαμε τη σελίδα μας έτσι ώστε να τιμήσουμε αυτό το αριστούργημα του μελωδικού Death Metal! Τι μπορείς να θυμηθείς από τις ηχογραφήσεις αυτού του άλμπουμ το 1995;

Fredrik: Ήμασταν αρκετά μεθυσμένοι κατά τις ηχογραφήσεις!! Χεχεχε! Όχι κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων αλλά είχαμε κανα-δυό νύχτες «οινοποσίας» έξω από το στούντιο, εγώ και ο Mikael και τον κουβαλούσα τριγύρω….

Του αρέσει πολύ το ούζο. Όποτε έρχεται στην Ελλάδα, το αναζητάει!

Fredrik: Του αρέσει οτιδήποτε περιέχει αλκοολ νομίζω! Αλλά το ούζο είναι πολύ ωραίο, ναι! Όσο για τις ηχογραφήσεις, δεν έχω συγκεκριμένες αναμνήσεις. Θυμάμαι οτι το όλο συναίσθημα των ηχογραφήσεων ήταν πολύ καλό. Θυμάμαι που τους είδα ζωντανά. Δεν μπορώ να θυμηθώ τίτλους τραγουδιών, όμως ήταν καλά! Ήταν ένα πολύ καλό άλμπουμ!!

Αυτό που είπες εξηγεί όλες τις συνθέσεις εκεί μέσα. Είχες οποιαδήποτε επιρροή στα τραγούδια του συγκεκριμένου δίσκου;

Mikael Stanne

Fredrik: Όχι, όχι ιδιαίτερα. Περισσότερο αλλάξαμε μικρά πραγματάκια….ξέρεις, όλοι έχουν τις κορυφώσεις τους και νομίζω οτι αυτή ήταν μία από τις κορυφώσεις των DARK TRANQUILLITY. Το άλμπουμ για την ακρίβεια ηχογραφήθηκε λίγο πριν ηχογραφήσουμε το “Slaughter Of The Soul”!

Οπότε έκανες ΔΥΟ αριστουργήματα την ίδια περίοδο;;;

Fredrik: Ναι! Νομίζω οτι το μεγάλο βήμα στη καριέρα μου ήταν όταν πέρασα από την 16κάναλη κονσόλα ηχογράφησης στην 24κάναλη. Το πρώτο άλμπουμ που ηχογρηφήθηκε σε αυτό το μηχάνημα ήταν το “The Gallery” και μετά ηχογραφήσαμε το “Slaughter Of The Soul”. Παρόλα αυτά νομίζω πως το “The Gallery” άργησε λίγο περισσότερο να κυκλοφορήσει…

Πως έγινε η συνεργασία σας με τους EXHUMATION; Πιστεύεις οτι αυτό το συγκρότημα δεν είχε την υποστήριξη που έπρεπε λόγω του γεγονότος οτι ήταν από την Ελλάδα και όχι από τη Γερμανία, πχ;

Fredrik: Επικοινώνησαν μαζί μου για να ηχογραφήσουν ενα άλμπουμ και ήρθαν σε εμένα για την ηχογράφηση. Θυμάμαι οτι είχαμε ένα πολύ καλό τόνο στις κιθάρες σ’ εκείνο το άλμπουμ (σ.σ. “Dance Across The Past”). Ήταν μία φοβερή εμπειρία. Το πρώτο άλμπουμ των NIGHTRAGE ονομάστηκε “Sweet Vengeance” (σ.σ. γλυκιά εκδίκηση) όπου ο Μάριος υποδείκνυε λίγο-πολύ τα μέλη του προηγούμενου συγκροτήματός του. Πιστεύω οτι ο Μάριος ήταν πολύ αφοσιωμένος στη μουσική όμως τα υπόλοιπα μέλη των EXHUMATION δεν αισθάνονταν το ίδιο. Ξέρω οτι ο Μάριος αισθάνθηκε πως εγκαταλείφθηκε από τα μέλη της προηγούμενης μπάντας του. Κινούταν σε διαφορετική κατεύθυνση, θα έλεγα….οπότε του έδωσα τον τίτλο για εκείνο το άλμπουμ: “Sweet Vengeance”.

Ο Μάριος είναι πολύ καλός φίλος. Ξέρω οτι τον βοήθησες πολύ τις πρώτες μέρες του στη Σουηδία. Ποια είναι η γνώμη σου για τους NIGHTRAGE; Έχεις ακούσει κάποιο από τα τελευταία τους άλμπουμ;

Marios Iliopoulos
Exhumation 1998.
Fredman Studios
Nightrage 2009.
Studio Fredman

Fredrik: Όχι, δεν έχω. Ακόμα και αν έχω τη δυνατότητα να ακούσω μουσική στο Facebook, όταν γυρνάω σπίτι μετά από 8-10 ώρες δουλειάς σχετική με μουσική, κάθε μέρα, σίγουρα δεν θα ακούσω μουσική σπίτι. Απλά χαίρομαι όταν έχω την δυνατότητα να δουλέψω με πραγματικά καλές μπάντες!

DIMMU BORGIR. “Puritanical Euphoric Misanthropia”. Ήσουν αυτός που πρότεινε ο ήχος του άλμπουμ να ακούγεται έτσι, ή ήταν ιδέα του Shagrath ή του Silenoz;

Fredrik: Νομίζω οτι αυτό το άλμπουμ ήταν το «βήμα» για το επόμενο. Αυτό ήταν απλά η «έναρξη» για την χρησιμοποίηση συμφωνικής ορχήστρας. Σε αυτό το άλμπουμ συμμετείχαν 14 άτομα από τη φιλαρμονική ορχήστρα του Γκέτεμποργκ και μετά (σ.σ. για το επόμενο άλμπουμ), πήραμε ολόκληρη την ορχήστρα. Οπότε πιστεύω οτι λίγο-πολύ, όλοι ήθελαν να πετύχουν κάτι ξεχωριστό!

Μπορείς να θυμηθείς σε πόσα άλμπουμ συνολικά έχεις κάνει την παραγωγή ή την μίξη;

November 2000.
Silenoz @ Fredman Studios.
«Puritanical Euphoric Misanthropia» recordings

Fredrik: Όχι, δεν θυμάμαι. Τα παλιά χρόνια έκανα περίπου ένα άλμπουμ κάθε δύο βδομάδες κι αυτό σημαίνει, λίγο-πολύ 24 άλμπουμ το χρόνο.

Είναι πάνω από χίλια συνολικά;;;

Fredrik: Όχι, όχι πάνω από χίλια!

Οκ, προχωράμε σε μια τελευταία ερώτηση. LORD BELIAL “Enter The Moonlight Gate”, πίσω στο 1997. Ακόμα και αν δεν σου αρέσει πολύ το Black Metal, διάλεξες να ηχογραφήσεις αυτό το άλμπουμ! Ποιά είναι η γνώμη σου για αυτή την ΥΠΕΡΤΑΤΗ ΜΕΛΩΔΙΚΗ BLACK METAL ΜΠΑΝΤΑ;

1997. Lord Belial @ Fredman Studio.
«Enter the Moonlight Gate» recordings

Fredrik: Για να είμαι ειλικρινής, δεν θυμάμαι πολλά από τη μουσική τους, αλλά έχω δυνατές αναμνήσεις από το συγκρότημα. Υπήρχε μια Black Metal σκηνή εκείνο το καιρό στη Σουηδία και οι κιθαρίστες έφυγαν από αυτόν τον κύκλο και είπαν οτι «δεν ήθελαν να ασχολούνται μ’ αυτές τις χαζομάρες πια». Έκτοτε κυνηγήθηκαν από εναν από τους αρχηγούς αυτού του «κύκλου» που τους είπε οτι θα τους σκοτώσει. Κι εμείς καθόμασταν λοιπόν στο στούντιο με το συγκρότημα,  περιμένοντας εκείνον τον τύπο να φανεί με εμένα να είμαι έντρομος όλη την ώρα! Χεχεχε! Θα γινόταν καλή μάχη μεσα στο στούντιο!

Cult σκηνικά! Σε ευχαριστούμε πολύ για όλες τις πληροφορίες Fredrik! Οι τελευταίες σου λέξεις σε όλους τους αναγνώστες του THE GALLERY….

Fredrik: Να διασκεδάζετε! Αυτό προσπαθώ να κάνω και εγώ!

Συνέντευξη: Αλέξανδρος Σουλτάτος
Μετάφραση/Απόδοση στα Ελληνικά: Θεόδωρος Απέργης
Επιμέλεια Εξωφύλλου:  Χρύσα Αντωνιάδη

Διαδικτυακός Σύνδεσμος: Fredman Studios

Υγ. Μπορείτε να ακούσετε την εν λόγω συνέντευξη με τον Fredrik Nordstrom σε μορφή ραδιοφωνικής εκπομπής, στον ακόλουθο σύνδεσμο:

Please follow and like us:

This Post Has 7 Comments

  1. Ραφαήλ

    Υπέροχη συνέντευξη η τρίχα κάγκελο
    Δεν τον ξέρω τον κύριο τον έμαθα μεσα από τη συνέντευξη.
    Ακούω Dream evil τα μέλη δε ξέρω οπότε αναμένω τη νέα δουλειά.
    Ευγε σε όσους βοήθησαν στη συνέντευξη.

  2. Avatar

    Τέλεια συνέντευξη !! Αναλυτική όσο χρειαζόταν, ουσιαστικές ερωτήσεις και ειλικρινείς απαντήσεις !! Μπράβο σε όλους τους συντελεστές !!

  3. Dreamdim

    Φανταστική συνέντευξη με ισόποσες δόσεις κουτσομπολιού, τεχνικών θεμάτων και περιγραφή του βίου του Nordstrom με πολλές ανέκδοτες και ιστορικές φωτογραφίες
    . Τα συγχαρητήρια μου για την προσπάθεια και την απόδοση αυτής της κουβέντας. Αλήθεια ποιος ήταν ο «αρχηγος» που κυνηγούσε τους κιθαρίστες;

  4. Νικος Μαθιόπουλος

    Ενα μεγαλο μπράβο παιδιά πραγματικα εμπνεετε!Ο παραγωγός απόλυτα ευθύς κ ειλικρινής κ εφόσον δεν το «πολυψαχνει» με τις μουσικές, όπως δηλώνει κ ο ίδιος, αυτό τον καθιστά ως μουσική ιδιοφυία κ πολύ εργατικό άνθρωπο.

  5. Avatar

    «To the point» συνέντευξη με πλούσιο υλικό! Cheers!!

  6. Avatar

    Συγχαρητήρια συνέντευξη με πολυ ζουμί με μ τον ιδιο τον FREDRIK τον οποιον και δεν γνωριζα να ειναι αληθινός και ειλικρινής στις απαντήσεις του.Ο άνθρωπος κανει δουλεια πραγματικα οταν μιλάμε για SLAUGHTER OF THE SOUL και THE GALLERY δε χρειάζεται συστάσεις.Κριμα π δε συνεργάστηκε με CRADLE OF FILTH παντος ,ειναι ενα κεφάλαιο στην ιστορια της αγαπημένης μας μουσικης ο τυπος.Αλεξανδρος Σουλτατος και Θεόδωρος Απέργης ευχαριστώ για την δουλειά και τον αγώνα που κάνατε για ολους εμας τους GALLERISTES.

  7. Avatar

    Όταν έχεις ένα χάρισμα για να το κάνεις ικανότητα χρειάζεται ένα τέτοιο πείσμα και πίστη σε αυτό ασχέτως τί ζητούν οι εποχές ή οι άνθρωποι που θα σου απευθυνθούν.Έτσι και δουλειά σου να γίνει το κρατάς και ανθίζει δεν χαραμίζεται και δεν προσαρμόζεται.Τα υπόλοιπα ,όπως η επιτυχία απλώς ακολουθούν.Είναι πολύ όμορφο να μπορούμε μέσα απο τις συνεντεύξεις να ερχόμαστε κοντά στο όραμα τέτοιων ανθρώπων .

Αφήστε μια απάντηση

Close Menu